Владимир Коларић: „НЕ ЗНАМО БОГА, АЛИ ОН ВОЛИ НАС“ – НОВИ АЛБУМ ЂОРЂА ЧАРКИЋА
Ђорђе Чаркић је под уметничким именом Клинац изузетно млад постао један од најпопуларнијих треп и хип-хоп аутора и извођача на просторима бивше Југославије. У тексту „Између светлости и таме“ (https://patmos.rs/2022/05/20/vladimir-kolaric-izmedju-svetlosti-i-tame-muzika-djordja-carkica-klinca/) покушао сам да објасним да су млади слушаоци који га подржавају макар и несвесно уочили вредности које постоје и његовој музици, као неспорно талентованом уобличењу важних егзистенцијалних искустава. Уз нешто старијих међу њима, који су могли да превладају анимозитет који имају према изражајној форми којојм се служи и усредсреде се на садржај и дух оног што је њоме посредовано.
После дуже паузе, Чаркић је, ова пут под уметичким именом Ђорђе, издао албум „Борба“ (Bassivity, 2023), који доноси сведеније, опорије, усредсређеније песме. У њима се евоцира и рефлектује искуство стечене славе, уз нове спознаје о свету и људима и разочорења која неоизбежно иду уз њих. Нове песме одражавају дозу умора и презасићења, али и преиспитивања које не нуди лаке одговоре и лажне наде или још лажнија обећања. Наслов албума и можда најбоље песме на њему, управо одражава оно што овај албум у основи јесте – израз и одраз борбе са самим собом са неизвесним исходом, борбе која траје и нуди нам не једног новог Ђорђа Чаркића, колико ни реплику „старог“, већ аутора у својеврсном распокраку, који је већ иступио из света свог некадашњег искуства, али у основи није закорачио у нови, шта год би он уопште могао да буде.
Чаркићев песнички глас и овде пева о себи као „гаду“ са којим није добро имати посла, истиче своју супреиорност над другим музичарима истог правца, који су или превише млаки или само његове копије и истиче новац као највећу вредност. Али, он и овде, још огољеније, у центар ставља унутрашњи раскол, али освештен и динамизован довољно да прераста у унутрашњу борбу, борбу са самим собом.
Песнички глас себе види као некога које је „изнутра нем и стар, споља леп и млад“, који је временом створио „костим“, дакле маску и спољашњег себе које показује свету и људима, а који не би „скинуо ни у сну“. Ипак он има способности да у огледалу види своје наказно лице, а трпљење бола је начин да осети да постоји и да је жив („Чекај да поломим себи кости, / Морам да проверим да л’ сам ту“). Он и у души и на кожи има лед, у души због недовољне способности да воли, да се преда, а на кожи као заштиту од бруталности спољашњег света и људског насиља и издаје.
Ипак, песнички глас не обећава брзу и лаку промену, доводи у питање и саму њену могућност, као и сопствену спремност на њу. Чак у три песме провлачи се идеја „овисности“ и тога да песнички глас о себи говори да је „бољи када је лош“, болно сведочећи о инертности, конформности, навикама и страховима који руководе нашим животом, које нас претварају у маханизме и апарате којим самоограничавамо своју људску способност за стваралаштво и слободу. Снага палости је толика да аутор закључује како промена нема смисла, како је немогућа или је за њу касно, јер смо у животу на месту „сувозача“, где ми нисмо они који њиме управљамо и мало тога, готово ништа не зависи од нас.
Али очита и болна патња која прати овакву исповест, без покушаја да се нађе јефтин алиби, без фраза и сентименталнх самопројекција, нешто је што пушта светлости да продре у овај наизглед мрачан и безизалазан уметнички свет. Наиме, сведеношћу стихова, музике, аранжмана и извођења, Чаркићеве нове песме добијају карактер готово хладног описа, констатације, лишене лажне и непроживљене утехе, али и егзалтације мраком и злом, којој су често склони млађи аутори.
Песнички глас не слика себе у овим песмама као анђела, праведника и генија ког сатире бездушни свет, увиђајући да је и он његов незанемарљив протагониста, али ипак открива једну рањену душу, у основи отворену и жељну љубави, која кад га дотакне чини да „не зна за време и простор“. Иако говори да „љубав није за њега“, ипак се нада вези са неком особом којој неће требати само „паметан, богат и леп“ (макар он управо све то и био) него „неко ко је стварно воли“.

Такође, и о новим песмама постоје експлицитно и промишљено уведени религијски мотиви. Песнички глас „ђавола зна лично“, он је свеприсутан, али се прави да не постоји, односно не признаје да је међу нама, како бисмо њега и његова дејства прихватили као дато и непроменљиво стање ствари. На „журкама“, као својеврсном отеловљењу „света овог“, лакше је срести ђавола него Христа, а и многи од оног који аутора чак и подржавају у оном што ради „би убили брата ко Каин“. Он је свестан греха гордости у самоистицању, али моли Бога да његово изношење „вере у себе“ може да учини да он сам буде „мањи демон“. Ако су демони заправо безлични легиони, који не познају личну аутономност и слободу, изношење вере у себе у овом контексту не би подразумевало страст гордости, него веру у себе као слободно и стваралачко, јединствено и непоновљиво биће, или макар у потенцијал за тако нешто.
Свет „гори због нас“, због наших грехова и лудила, наше инерције да излазећи из једног „пакла“ само правимо нови, али решење је у свести о сопственим слабостима и мраковима и борби са њима, односно са својим мрачним двојником, са тим овоземаљским, греховним човеком у себи. Најзад, каже песнички глас, ми можда „не знамо“ Бога „али он воли нас“, и то је сва наша нада, у Богу који волећи нас, помаже да победимо у тој унутрашњој борби, како би превладала светлост и како бисмо изашли из овосветске учаурености, зачараности и инерције.
Али Божја љубав, која је увек ту и која не престаје, делује само ако се отворимо за њу и пред њом, својом слободом, а које нема без борбе, без борбе која не престаје док је света и нас у њему. А само уз његову љубав можемо створити нешто, због чега нам свет, макар и даље као хаос, може постати „прелеп“, преображен том љубављу, која је кадра да у њему види траг првобитног стварања и његовог коначног, васкрсног, исхода. Досезање таквог, прочишћеног погледа, који је немогућ без прочишћавања нас самих, заправо би и требало да буде сва наша нада.
Аутор: др Владимир Коларић, сарадник Патмоса
Ремек дјело од албума. Генијалан албум, хвала вам на овом артиклу господине Владимире.
Ђорђе Чаркић је геније, ни мање, ни више. Има Божји дар да своја размишљања о преиспитивању себе преточи у модерну лирику која подстиче, а не смара. Природни уметник, којих данас има јако мало.