Јелена Матић: Свети Козма и Дамјан-бесребреници, чудотворци и лекароапотекари

Свети Врачи, Козма и Дамјан, прослављају се два пута годишње, 14. јула који се узима као датум Козмине смрти  и 14. новембра који представља датум Дамјанове смрти . Негде се може наићи на податак да су умрли заједно али постоји објашњење за то. Наводе се три извора информација, три “пара” светитеља који су лечили. Према римском извору, Козма и Дамјан су били пореклом из Рима и од њих је тадашњи римски цар Карин захтевао да се одрекну Христове вере, што су они не само одбили већ су и тражили од цара да се он одрекне своје религије и мртвих идола и окрене Христу. Када се цар разболео, Козма и Дамјан су га излечили и он је од тада говорио да је само један Господ Бог. Убијени су када их је каменовао њихов некадашњи учитељ, лекар који им је завидео на њиховом дару.                                                 

У арапској верзији, они су након мучења (бацања у море и ватру, каменовања и гађања стрелама) посечени мачевима у време цара Диоклецијана и Максимилијана који су били прогонитељи хришћана. Сахрањени су негде на северу Сирије, где је био храм посвећен богу Асклепију који су подигли стари Грци . У том храму су се лечили болесници а наводи се да су и након смрти, људи долазили да спавају у близини њихових гробова и да су им Козма и Дамјан и даље, и после смрти, својим чудесима, помагали да оздраве.

Највише се, ипак, говори о Козми и Дамјану, браћи, пореклом из Азије које је мајка након очеве смрти одгајила у хришћанском духу. Они су били лекароапотекари, бесребреници. То значи да своје услуге лечења нису наплаћивали , руководили су се тиме да су свој дар лечења добили бесплатно од Бога и због тога су се заклели да ни они неће наплаћивати лечење болесним људима: “Забадава добисте, забадава дајте”. Једном приликом, излечили су жену која им је у знак захвалности дала три јајета. Браћа лекароапотекари прво нису желели да узму дар али их је онда жена замолила да у име Свете Тројице ипак узму три јајета јер је била захвална што су јој помогли. Дамјан је због тога што их је замолила у име свете Тројице и Христа ипак узео поклон, због чега се његов брат наљутио на њега, подсећајући га на њихову заклетву да не узимају ништа од болесника јер су бесребреници. Толико је био љут на брата да је рекао да не жели да их сахране једно поред другог. Након Козмине смрти, после извесног времена,  када је умро Дамјан , људи нису знали да ли ипак треба да га сахране поред брата. По предању, дошла је на гроб камила коју су браћа раније излечили од беснила (лечили су и животиње) и проговорила људским гласом да Дамјан ипак треба да се сахрани поред брата Козме јер он три јајета није узео од излечене жене зато што је хтео да наплати лечење већ зато што их је она замолила то у име Свете Тројице. Тако су браћа исцелитељи, ипак, сахрањени заједно на крају.

На фрескама су Козма и Дамјан углавном представљани тако да је Козма био лекар а Дамјан апотекар. Козма је обично насликан тако да у десној руци држи медицински инструмент који подсећа на скалпел а у левој руци свитак са исписаним знањем о лечењу. Дамјан је обично насликан са кутијом са лековима која је отворена и бочицама. Понегде се могу видети насликани како држе лековиту биљку, апотекарски аван или са шпатулом за наношење мелема. Претпоставља се да су тако и лечили заједно, да је Козма постављао дијагнозу а Дамјан правио лекове.

Важно је нагласити да су они били лекароапотекари. У то време, медицина и фармација су биле једна наука, једно занимање. Тек 1240. године, Салернским едиктом, стабло здравствених услуга се грана на медицину и фармацију. Фридрих II Хоенштауфен, цар Светог римског царства, сицилијански краљ и краљ Немачке донео је Конституције којима је требало да изврши промене у читавом законодавству па и у санитарном законодавству. Сицилијански едикт којим су формално одвојено медицина и фармација је саставио колегијум медицинске школе у Салерну па се зато назива и Салернски едикт. Медицинска школа у Салерну је била значајан извор медицинског знања у средњем веку и претеча данашњих фармацеутских и медицинских факултета. Претпоставља се да се временом накупило знање из лечења и прављења лекова па је из практичних разлога било потребно раздвојити медицину и фармацију на два различита занимања. И након раздвајања, лекари и апотекари су били упућени једно на друго, на узајамну сарадњу и поштовање. Зато је погрешно рећи да су Свети Врачи , Козма и Дамјан, “лекарска слава”, подједнако их славе и фармацеути. Иконе се налазе и у многим болницама , апотекама, јер су Козма и Дамјан исцелитељи и заштитници болесних али су и заштитници апотекара и лекара , да свој посао обављају на најбољи могући начин,у корист болесних људи и у славу Бога.

Драги апотекари и лекари, срећна слава! 

Аутор: Јелена Матић, дипломирани фармацеут и сарадник портала Патмос

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *