ДА ЛИ ЈЕ КУМРАН, ЗАПРАВО, БИО ХОДОЧАСНИЧКИ ЦЕНТАР?
Археолози су дуго били збуњени тачном функцијом Кхирбет Кумрана ‒ чувеног места које се налази поред пећина у којима су пронађени свици Мртвог мора. Даниел Веинстуб (Daniel Vainstub) са Универзитета Бен Гурион (Ben Gurion University) у недавној студији је изнео један нови предлог.
Он сматра да је Кумран био ходочаснички центар есена 1. в. хр. ере. Кумран је најзначајније есенско насеље које је као такво идентификовано. Есени, и њима блиске заједнице, су међутим живели широм Јудеје, Галилеје, и чак и у сиријској дијаспори (што потврђује постојање Дамашћанског документа у којем се есенска заједница Дамаска назива заједницом новог савеза). Према предлогу Д. Веинстуба есени који нису живели у Кумрану долазили су једном годишње на Празник Седмица (Shavuot) у Кумран како би обновили свој савез са Богом.
Идеја да је Кумран повезан са есенима је готово опште прихваћена али да је његова функција била ходочасничка… то је, ипак, до сада неизречено тумачење његове сврхе. До сада је указивано на чињеницу да иако има много изграђених јавних зграда у Кумрану је пронађено мало стамбених објеката. Многе његове јавне зграде и карактеристике, укључујући трпезарије, ритуална купатила (миква’от) и пространи трг, биле су довољно велике да приме хиљаде људи али је само неколико десетина људи могло живети у Кумрану. Управо то је Веинстуба потакло да закључи да је Кумран имао намеру да прими и угости далеко више људи него што је тамо заиста живело.
Ваинстубов аргумент усредсређен је на велики трг у јужном делу комплекса. Ово отворено подручје, величине скоро хектар, било је повезано са оставом у којој се налазило хиљаде посуда за ручавање и послуживање. Трг је такође био повезан са великим ритуалним купатилом, једним од највећих откривених на југу Леванта, које је могло послужити стотинама појединаца. Такве масивне структуре биле су много веће од онога што би било потребно да се задовоље потребе за трпезаријом и очишћење неколико десетина појединаца који су живели на том месту.
Веинстуб је, такође, открио да сами свици Мртвог мора пружају увид у то како је локација могла да функционише. Познати документи садрже неколико референци на годишњи ритуал. У овом ритуалу сви чланови заједнице, како у Кумрану тако и широм земље, морали су се окупити како би потврдили свој савез са Богом. Иако свици не спомињу изричито локацију ритуала, место би морало да прими хиљаде људи, што Ваинстуб тврди да су јавне структуре у Кумрану лако могле учинити. Штавише, пошто је ово био годишњи ритуал који је трајао само неколико дана не би било потребе за великим животним просторијама јер би они који су дошли могли да кампују на отвореном или у малим шаторима.
о древним јеврејским празницима види:https://bkcentar.rs/sr/archives/001-otacnik-blagdani-starog-zaveta-jovan-blagojevic
о Кумрану види и:
https://bkcentar.rs/sr/blog/kumran-arheolosko-otkrice-koje-je-obelezilo-20-v